پل گاوميشان واجد شرايط ثبت جهاني است

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان ايلام با بيان مطلب فوق به ميراث آريا(chtn) گفت:پل تاريخي گاوميشان در سال 1377 با شماره ثبتي 2222 در فهرست آثار ملي کشور جاي گرفته است.

محمد جواد خانزادي افزود: تا کنون اقدامات مختلفي نظير تعيين عرصه و حريم ،مرمت و حفاظت اضطراي،تهيه مدارک فني و مستندسازي کامل اثر،تهيه طرح مطالعات زمين شناسي و طرح مطالعه بر روي اين پل تاريخي صورت گرفته است.

وي خاطرنشان کرد: با توجه به بررسي‌هاي صورت گرفته اين پل واجد شرايط ثبت جهاني شناخته شده است و اميدواريم بتوانيم به همراه ديگر آثار تاريخي دره‌شهر به ثبت جهاني راه يابيم.

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان ايلام با اشاره به ويژگي‌هاي اين پل تاريخي گفت:پل گاوميشان با 175 متر طول بر روي رودخانه سيمره واقع شده و از دوره ساسانيان تا قاجاريان مرمت هاي دوره‌اي بر روي اين پل صورت گرفته است.

خانزادي اضافه کرد:عرض پل گاوميشان به صورت ميانگين هشت متر و داراي پنج چشمه است که عرض بزرگترين چشمه آن 35 متر و ارتفاع آن 21 متر از سطح رودخانه است.

پل تاريخي \"گاوميشان\" واقع در شهرستان دره شهر يکي از قديمي ترين پل‌هاي تاريخي کشور متعلق به دوران ساساني است که بخشي از تاريخ کهن اين شهرستان را نمايان مي کند./117

انتهای پیام/

کد خبر 1388050447